Większość z nas, żeby mieć szczęśliwe życie potrzebuje pracować na swoje utrzymanie. A ponieważ znaczą cześć swojego życia spędzamy w pracy, warto zadbać, żeby była to praca, którą lubisz i w której wykorzystujesz swoje talenty i mocne strony. I taka, w której masz wyzwania, które dają Ci satysfakcję, bo wspomagają Twój rozwój. Ważną częścią zadowolenia z pracy jest też dobra relacja z szefem. Bo to od niego zależy Twoja praca, jej zakres, Twoja pensja, premia i możliwości rozwoju. Dlatego warto zadbać o dobre relacje z szefem i jego zadowolenia.
Poniżej lista rzeczy, które szefowie lubią:
Lubią wiedzieć, że pracujesz nad tym co Tobie przekazali do zrobienia. Jeśli dostałeś zadanie, potwierdź, że nad tym pracujesz i mów o swoich postępach;
Lubią wiedzieć, że zrobisz albo zrobiłeś to co miałeś zrobić. Szefowie nie potrafią czytać w myślach ani zgadywać z fusów. Dlatego jeśli coś zrobiłeś, skończyłeś poinformuj o tym.
Lubią dobre wiadomości. Szefowie zwykle mają całą masę wiadomości. W tym wiele negatywnych, także z przyjemnością słuchają o dobrych wiadomościach. Jeśli masz takie to się nimi podziel.
Lubią się dowiedzieć o problemach najszybciej jak się da. Nikt nie lubi być zaskakiwany trudnościami, ani stawiany pod ścianą. Dlatego jeśli widzisz, że coś może pójść nie tak, nie być na czas, pojawiły się nowe informacje i okoliczności, które mogą opóźnić albo zagrozić wykonanie zdania mów o tym najszybciej jak się da, żeby mieć czas na lepsze dopasowanie zasobów, albo na poinformowanie klienta o konieczności zmiany terminu dostawy itp.
Lubią czytelne informacje. Komunikacja to największe wyzwanie w każdej grupie, nawet dwuosobowej, dlatego staraj się prosto, jasno, czytelnie komunikować. A także upewniać się, że zostałeś dobrze zrozumiany. Unikniesz niepotrzebnych nieporozumień i frustracji w relacji z szefem i z innymi.
Lubią osoby, które mają inicjatywę. Jeśli masz jakiś problem to pomyśl o możliwych rozwiązaniach i przedyskutuj to ze swoich szefem. Nie oczekuj, że on ma mieć wszystkie odpowiedzi. Im więcej będziesz z stanie pokazywać, że sam potrafisz mieć pomysły, i rozwiązywać trudności, tym bardziej zyskasz u swojego szefa.
Lubią ludzi, którzy lubią pracować. Jesteś w pracy bo chcesz zarabiać pieniądze. To wiadomo. Ale lepiej się pracuje z ludźmi, którzy lubią swoją pracę i nie mają problemu z tym, żeby pracować z zaangażowaniem i kiedy trzeba nawet więcej. Żaden szef nie lubi pracowników, którzy wkładają tylko niezbędne minimum do swojej pracy. Jak byś był szefem też byś takiego podejścia nie lubił.
Lubią ludzi, którzy interesują się swoją pracą i wiedzą co trzeba zrobić, żeby odnieść w niej sukces. Szefowie chcą mieć pewność, że wiesz po co wykonujesz swoją pracę. Nawet jeśli jest to tylko jakiś etap w procesie, powinieneś wiedzieć co jest celem, jak Twoja praca będzie wykorzystywana, z jakiego podejścia klienci są zadowoleni, czego oczekują.
Lubią wiedzieć, że dobrze się czujesz w pracy i że się w niej rozwijasz. Każdy szef chce mieć zmotywowanych pracowników, którzy dają z siebie jak najwięcej, którzy aktywnie włączają się w rozwój firmy. A tym samym chcą rozwijać siebie i swoje umiejętności. Dlatego dziel się swoim entuzjazmem w pracy i chętnie uczestnicz w szkoleniach, żeby lepiej wykonywać swoją pracę.
Lubią, gdy zadajesz pytania i prosisz o opinię. Każdy lubi czuć się ekspertem i dlatego ludzie zwykle chętnie dzielą się wiedzą, jak się ich o coś pyta czy prosi o radę. Twój szef jest szefem bo najprawdopodobniej wie więcej niż Ty, dlatego pytaj i ucz się za każdym razem, gdy masz z nim kontakt.
Lubią wiedzieć od razu, że czegoś nie wiesz albo nie umiesz. To może być trudne, żeby się przyznawać, że czegoś nie wie, albo nie umie. Ale szef zawsze chce wiedzieć na czym stoi, i jeśli będzie wiedział, ze czegoś nie wiesz, to będzie mógł nakierować Ciebie na źródło informacji, albo wydelegować na szkolenie. W ten sposób budujesz też zaufanie i szybciej się uczysz.
Lubią widzieć osoby, które chętnie podejmują się zadań. Czasem jest tak, że jakiś zadanie dostajesz od razu, ale czasem szef pyta kto chce się tym zająć, i wtedy masz okazję zgłosić się na ochotnika. Każdy szef lubi wiedzieć, że są osoby, na których może polegać, i że nie musi zmuszać ludzi do pracy.
Lubią dowiadywać się o nowych pomysłach. Każdy szef chce, żeby firma się rozwijała, żeby wprowadzać usprawnienia, które doprowadzą do obniżenia kosztów, pozyskania nowych klientów, szybszego wykonywania czynności. Dlatego jeśli masz jakieś pomysły, które mogą być korzystne w Twoim miejscu pracy mów o nich i jeśli to możliwe wprowadzaj sam usprawnienia, które spowodują, ze będziesz pracować skutecznie i efektywniej.
Lubię ludzi, którzy pracują zespołowo. Każdy może być liderem, bo ważną umiejętnością bycia liderem jest umiejętność służenia dla wspólnego celu. A największe cele najszybciej się osiąga jak działa się zespołowo. Rozwijaj w sobie umiejętność pracy zespołowej, wspierania swoich kolegów i swojego szefa, dla dobra firmy, a na pewno będzie to robić na nim dobre wrażenie.
Zastanów się, jakim jesteś pracownikiem już teraz? Czy któryś z tych punktów jest Twoją mocną stroną, a który jest słabą? W każdym z tych elementów możesz stać się jeszcze lepszy.
A im bardziej Twój szef będzie Ciebie lubić, za te właśnie elementy współpracy tym większa szansa na podwyżkę i awans 😊
Powodzenia!
Małgosia
a jak już te wszystkie punkty się spełni to nie będziesz wychodzić z pracy, a szef będzie miał pełną władzę nad Twoim życiem.
Pokaż raz, że potrafisz więcej niż niezbędne minimum, a wykorzystywany będziesz przez cały czas ” daj palec to wezmą całą rekę”
niestety takie realia też są
To zależy jakie masz standardy dla siebie i z jakiej perspektywy patrzysz. Jeśli wystarczy Ci dawanie „niezbędnego minimum” to możesz czuć, że jesteś wykorzystywany, jeśli masz robić coś ponadto. Ale możesz też to, że szef chce, żebyś robił więcej odbierać jako potwierdzenie, że ma do Ciebie zaufanie, że dasz radę, i że widzi w Tobie potencjał i kompetencje i dlatego daje Ci więcej zadań. Możesz też mieć swój wewnętrzny standard, że we wszystkim co robisz dajesz z siebie wszystko co najlepsze, a nie ograniczasz się do minimum. Warto też, odpowiedzieć sobie na pytanie: po co tak naprawdę jestem w tej pracy i co chcę w niej osiągnąć? 🙂
Zdecydowanie jest to kluczowe pytanie ” po co tak naprawdę jestem w tej pracy i co chcę w niej osiągnąć?”. W pracy jednak nie chodzi tylko o to by robić wszystko aby szef był z Ciebie zadowolony( niewątpliwie jest to ważne), ale oprócz tego żebyś też sam był zadowolony z siebie i z tego co robisz.
PS. Bardzo dobre artykuły, które dają do myślenia 🙂
Bardzo się cieszę, że się podobają i pomagają lepiej myśleć 🙂